Followers

October 22, 2015

IUI : Berjaya/Tidak?

Korang. Ingatkan entri lepas haritu habis macam tu je rupa-rupanya aku ada janji eh nak kongsi IUI tu berjaya ke tak? HAHA ampun, ni pun kawan aku tanya. Macam mana lah boleh tak perasan hadoii.

Okaylah straight to the point.

IUI aku tu tak berjaya.
GAGAL :(

Sedih? Memanglah sedih. Setelah kau berhempas pulas berusaha, diikuti dengan sedikit harapan dan juga wang ringgit mesti ada sikit rasa terkilan kat situ. Tapi to be honest, masa datang bulan tu sikit pun aku tak menangis. Aku dah macam redha, dah set up kat otak ni untuk terima apa sahaja keputusan lepas IUI tu sebab memang dah diberitahu peluang untul mengandung tu bukan 100%. In fact, kalau orang buat rawatan IVF yang memakan kos berbelas ribu tu pun belum tentu berjaya.

Suami aku? Dia pun okay je tapi tak tahu lah kan dalam hati dia macam mana. Sebabnya suami ni kalau orang kenal dia orang akan cakap dia ni muka tak ada perasaan kahkah. Kau buat lawak ke, kau menangis ke, dia tengah stress ke muka dia macam tu je. Tapi aku tahu jauh di sudut hati dia mestilah ada sedikit perasaan kecewa tu kan.

Aku pernah juga tanya lepas buat IUI tu.

"Sayang, kalau tak jadi macam mana?"

"Nak buat macam mana, Allah kata bukan rezeki lagi".

Jadi, selepas sahaja rawatan IUI yang gagal itu, kami memlilih untuk berehat sebentar.

Tak nak stress fikir hal anak sangat walaupun aku masih lagi berfikir sebenarnya.
Hasrat di hati nak ulang lagi IUI tu tapi nanti-nantilah.
Nak rileks dulu, dan nak cuba alternatif lain. Lagipun nak kumpul duit balik HAHAHA kau ingat kami ni kaya sangat?

Kalau orang tanya pasal rawatan IUI ni yes, memang agak costly lagi-lagi untuk kami sebab suami sahaja yang bekerja. Cumanya aku dan suami tak nak berkira sangat hal duit ni lagi-lagi dengan usaha nak dapatkan anak walaupun tak berjaya sobss.

Betul ni aku cakap. Kalau dikira banyak juga duit keluar bila difikirkan semula, tapi macam aku cakap benda macam ni tak boleh berkira sangat. Kadang-kadang Allah saja nak uji kita dalam bentuk macam ni kan, mana tahu lepas dah keluarkan sejumlah wang ke arah nak dapatkan anak ni tiba-tiba Allah makbulkan usaha dan doa kau untuk dapatkan anak. Kuasa Allah kan?

Jadi nasihat akulah, jangan putus asa dan lokek nak keluarkan rezeki(wang ringgit) untuk dapatkan rezeki lagi satu(anak). Ada kawan aku bila aku bagitahu kos IUI banyak ni, dia macam mengeluh sebab dia rasa mahal. Tapi belum cuba belum tahu kan? Mana tahu lepas IUI tiba-tiba rezeki kau datang kat situ?

Cuba, cuba dan cuba.

Aku faham perasaan orang yang nak sangat anak ni.

Walaupun orang cakap, "Alaa, baru dua tahun kahwin bukannya lama sangat pun," tapi hanya orang yang melalui sahaja yang faham.

Kadang-kadang kau dan suami sebenarnya rileks je pun, tapi bila ada orang lain yang bertanya, lepas tu kawan-kawan kau baru kahwin senang mengandung, kau jadi macam ada kekurangan dalam perkahwinan kau.

Jadi nasihat aku jangan berputus asa.
Selagi ada jalan, kau usaha.

Okay? :)

4 comments:

  1. sorry to hear this ziema. xpe. nanti boleh try lagi.. :) insyaAllah ade rezeki lain nanti. My cousin,3 years kahwin baru dapat anak. Memang macam2 usaha la dorang wat... Last2 dorang mcm redha and berserah ja. Then the following year, alhamdulillah.... ok. keep trying!

    ReplyDelete
  2. Insyaallah....jangan putus asa..saya doakan semoga awak dan suami dimudahkan rezeki untuk dapat anak...

    ReplyDelete
  3. So zimah, ko pregnant ni kre cn unexpected pregnancy ke cane? Without any rawatan tetiba pregnant. Gitu eyh? Huhu.
    Neway congratz for ur newborn :)

    ReplyDelete
  4. sabar ya awak.. in shaa Allah mesti ade rezeki nanti..

    ReplyDelete

Komen lah sukahati kau nak komen.