Followers

June 29, 2011

Kudapan dan Jajan Di Tahun 90-an

:)

Mengikut Kamus Dewan Edisi Keempat kudapan bermaksud makanan ringan seperti keropok yang dimakan di luar waktu makan. begitu juga jajan yang tidak asing bagi masyarakat Johor yang juga bermaksud makanan ringan. ini yang perlu kita tahu sementelah manusia zaman sekarang suka speaking speaking macam omputih tu hebat sangat lalu mengendahkan bahasa ibunda kita. ni kalau cikgu BM aku baca ni tentu beliau menitiskan air mata lantaran terharu dengan anak didik beliau ini.

Sekarang kan macam kecoh kecoh tentang isu budak obesiti dan segala makanan tak sihat yang dijual di kantin hek eleh kalau kat rumah tu kau makan nasi tambah 4 kali pun tak ada kesan langsung tahu tak?

Bila aku teringat balik zaman sekolah kebangsaan dulu macam tak ada pula isu ni.

Ke sekarang mereka menjual makanan seperti spageti, stik, dan nasi beriani gam? ada siapa siapa tahu?

And bila teringat ni (haih asyik nak teringat je kau ni lah).

Ada tak makcik makcik depan sekolah kau jual jual jajan ni?


Limau Kasturi Asam Boi


Lebih kurang macam ni la rupanya. cara kau nak makan kau ambil asam boi itu lalu menyumbat dengan sekuat hatinya ke dalam limau tu lalu menjilat ia sesuka hati kau. kau nak jilat pakai hujung lidah ke tengah lidah kau ke suka hati kau lah, asalkan kau jilat.. errr pesal banyak sangat perkataan jilat ni? does it sound dirty?


Sengkuang




Ingat tak ada makcik jual sengkuang slice lepas tu sapu dengan red paste tu apa tah nama dia aku tak tahu lepas tu ditaburi dengan kekacang. rasa dia heaven! demm terliur aku lah.


Sate Ikan



Ada tak depan pagar sekolah kau pakcik motor tengah kipas kipas something kat belakang motor dia? wah yang ni pun fevret aku. dulu tak silap sebatang 10sen. ni kalau balik sekolah yang perut kau lapar gila babeng confirm layan belum sempat lintas jalan dah habis.. tapi kan dia pakai lidi penyapu tu kan? bila fikir balik macam euwwww...


Nini dan Nyam nyam


      

Nini cokolat celup celup celup! haha. Nini ni femes juga zaman zaman dulu. sekarang ada lagi kot. tapi Nyam nyam ini aku rasa macam dah pupus. ke ada lagi? owh nyam nyam ni macam cereal rice yang kau gaul dengan coklat tu lepas tu makan dengan sudu kecik tu. sedap woooo haha


Roti Krim


Ada siapa siapa ingat lagi tak roti ni? dulu masa aku beli dalam 30 sen ke 40 sen. selalu beli kat babu yang pagi petang hon hon tu. sekarang ni dah ada roti gardenia perasa jagung coklat blueberry semua tu. budak budak dah tak pandang dah haih..


Wahhh rindunya zaman sekolah rendah! nak main kejar kejar sambil angkat kain masa tu tak malu lagi dengan lelaki. sekarang ni saya sorang yang pemalu. sungguh pemalu.. owh malunya :')


P.S. Missing my encik kapten. when will we meet again? :(  *sigh


thanks sebab baca :)

love, ZIEMA



5 comments:

  1. waaa... aku suka limau ngan asam boi tu... salu jual dpn sekolah kan jimat...

    ReplyDelete
  2. wahhh..seyes ko buat ak tringt zmn sek..btl r wey..kte 1 sek rendah ke dulu? haha

    ReplyDelete
  3. kalau sate ikan ada jual lagi kat sini..mmg sedapp..kalo pegi pasar malam mesti beli

    ReplyDelete
  4. Waaaaaa...sungguh rindu makanan2 ittuuu!! Asam boi tu buat lidah aku terliur weehhh!! Roti krim, nini sume tu adalah benaaarrrr!

    ReplyDelete
  5. Ziemah pinjam post niee... aku nk letak kat wall facebook aku,,, giler kenangan hahaha....

    Asal ko x add yg tikam2 depan SKPD dlu... jeng2...

    ReplyDelete

Komen lah sukahati kau nak komen.