Followers

August 1, 2011

Mulut Tu Jaga Sikit

Aku perasan semenjak dua menjak ni mulut aku macam jujur sangat.
Cakap ikut sedap mulut saja.
Walaupun hati aku baik tapi aku tahu sebab mulut boleh buat orang fikir aku ni jahat.

Aku paling perasan kalau tengah shoping shoping. Ni pun sebab member aku cakap kalau tak aku tak sedar. Last Sabtu aku pergi Jalan TAR dengan kawan aku, Kasmi. Oh lupa nak bagitahu aku pergi KL tapiii bukan attend reunion okay!

Mak dah kirim awal awal cari kain baju raya sebelum puasa sebab malas nak kering tekak cari masa puasa. Maka lokasi yang paling sesuai untuk pencari kain ni haruslah Jalan TAR. Kalau siapa yang dah biasa mesti tahu Arked yang jual kain dah siap potong 4meter dalam plastik tu.

Lupa nak bagitau tahun ni keluarga aku bertema hijau di pagi raya.

Maka berbekalkan cebisan kain hijau baju kaum lelaki itu aku dengan gigih nak cari kain yang sama warna tema itu. Kalau tengok dah macam pegang kompas nak cari arah tujuan.
So bila aku sampai je terus cakap,

'Nak warna macam ni. Tak nak kain yang wangi wangi tu. Buruk.'

Lepas orang tu match kan dengan jenis kain lain timbul pula satu hal,

'Ala corak dia tak cantik. Takpelah'

Terus blah.

Kurang ajar ke aku? Adeh.

Semalam pergi pasar malam dengan mak pun macam tu. Nak cari tudung lantas mak singgah satu gerai (gerai ke) yang jual tudung tu. Aku dengan jujur cakap,

'Tak cantiklah! Pergi tempat lain jelah.'

Dannnnn aku sangat tak sedar owner dia betul betul sebelah mak aku. Mesti hati beliau terguris dengan mulut lancang aku.
Maafkan aku abang penjual tudung. Tapi tudung tudung yang kau jual memang tak cantik.. -__-"

Mungkin lepas ni aku kena belajar jadi tipikal Melayu.

Cakap kena berlapik lapik. Mungkin depan depan kena cakap yang indah indah sambil buat muka indah lepas tu belakang baru boleh cakap benda sebenar.


Ish.
What say you?

Kena hipokrit ke? Tak boleh jujur sangat eh?

P.S. Salam Ramadhan :)


thanks sebab baca

love, ZIEMA

8 comments:

  1. huhuhu.. lepas nie shopping bawak video camnera. boleh record skali n masukkan dlm fb.. hehehehe.. fofular org kedai tu

    ReplyDelete
  2. hahaha mungkin perlu berterus terang tapi tak mgguris psaan.. acane tu.. haha..

    ReplyDelete
  3. wah! lpas tu sebut nama ziema dpt diskaun. boleh? :p

    ReplyDelete
  4. nadia: uit. susah kot terus terang tnpa guris prasaan. ehehehe :D

    ReplyDelete
  5. dulu aku mcm 2 gak,terlalu jujur ble bg pendapat dan akhirnya aku kena marah dgn ibu aku coz katanya sometimes kte kena menipu utk jaga hati org lain...mmm,ikot jela kata dia...hehe..;)

    ReplyDelete
  6. anyway org johor mmg mulut stokin kot..i admit that..sbb i pun mulut stokin :P

    ReplyDelete
  7. best kalau bawak geng shopping mcm ziema! jujur...tak chantek ckp terus terang je. ni tak...ada je kwn yg ckp selindung2 atas 2 sebab. 1: nak jaga hati member supaya sentiasa happy. 2: dengki tengok member lawa gila pakai kain/baju tu.

    what say you, ziema?

    ReplyDelete
  8. samalah. tapi kadang kadang benda tu keluar spontan. tak niat pun sebenarnya. kena belajar bertapis lah kan. hehe

    ReplyDelete

Komen lah sukahati kau nak komen.