Followers

August 25, 2011

Tutorial Doodle

OK macam yang aku janjikan entry hari itu kan. Ramai kowwtt menanya segala. Sabar ye sayang. Tangan saya ada DUA. Bukan sembilan bukan empat belas. Kenapa aku cakap sembilan dan empat belas ni?

Dah dah direct to the point. Lets unveil the secret ececeh.
Actually aku pakai MICROSOFT EXCEL SAHAJA. Iye aku tahu software itu untuk buat kira kira and aku salah sorang hamba Allah yang tak expert pakai. So sekarang kau boleh pakai hehe.

Tak payah pakai Photoshop. Aku pun pening nak belajar pakai software tu. (Yang sebenarnya mudah berputus asa)



Mula mula buka Excel. Macam aku pakai ni 2007 punya. Tak kisah pun apa apa boleh saja.


STEP 1 : Insert shape. Macam aku bagi ni contoh je. Kalau nak buat kening tu aku pakai shape ARC. Mulut pun sama pakai CHORD. Nak tukar shape lain pun boleh ikut suka kau lah.




STEP 2 : Cara buat tudung. Insert OVAL and tepek kat muka doddle ni. Lepas tu klik kanan > Send to back.



Dia akan jadi macam ni

-
-
-
-
-




STEP 3 :  OK kalau ada shape yang bertindih tindih ke apa ke kau just adjust.  Klik kanan > Send to back / Bring to front






STEP 4 : Half complete. Sekarang sila lah insert colour. Kalau nak letak corak pun boleh ikut suka kau lah.    Aku malas. Hewhewhew.





STEP 5 : Lepas dah siap colour segala, klik kat picture tu. Lepas tu klik Ctrl + A. Then klik kanan > Group




STEP 6 : Then klik kanan > Copy






STEP 7 : Open Paint. Edit > Paste > Save as. OK dah siap jadi la camni :)




Kalau nak buat doodle lelaki pun senang je macam ni juga stepnya. Sama saja.

Err faham tak ni? Sory kalau tak faham aku ni tak pandai sangat ajar ajar ni. Kalau tak faham sila bertanya ye.
Takpun tengok sini dan sini.

Kredit to Siti Hanisah and Nurdani  (^_^)


Selamat mencuba kawan kawan! Hurk!! 


thanks sebab baca

love, ZIEMA



4 comments:

  1. giler lah 'adik ipar' aku nie !!!
    (muntah kat situ.. :P)

    mmg hebat lah guna excel. 1st time tgk org guna excel.. sifu !

    ReplyDelete
  2. LOIKKEEE!
    siyes lame dah cari tuto neyh
    thanks dear
    ^_^

    ReplyDelete

Komen lah sukahati kau nak komen.